amma

Jag vill amma, jag vill amma ungefär hur länge som helst. Det är otroligt mysigt och känns så väldigt bra. Problemet är bara min son, han börjar i större utsträckning vilja ha flaskan. Det känns sorgligt för jag vill ha närheten till min son som det innebär att amma. Just nu så är jag mitt uppe i ett krig innom mig. Jag vill helamma fram till min son är minst 6 månader, gärna lite längre. däremot har min son från typ vecka 3 bestämt sig för att lite tillägg är bra och sedan har han ökat. hoppas  inte han bestämmer sig för att ta flaskan helt, då blir jag ledsen. Men faktum är att min son dissar mina tuttar lite, snyft! Men jag ska hålla igång så mycket som möjligt för det är så otroligt häftig att kunna ge sin egen unge mat via brösten! Så min plan är minst 6 månader med tuttar :)
nyckläckt och visste inte riktigt hur det gick till :)

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Har du försökt kontakta en hjälpmamma för att få stöd och kanske lite råd? Att det är krångligt i början tror jag vi är många som kan skriva under på.

Du hittar hjälpmammor på:

http://www.amningshjalpen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=71&Itemid=44 eller http://www.amningsinfo.egetforum.se/



Man kan maila eller ringa.



Jag har själv gått från flaska till amning och du är välkommen att kontakta mig också om du vill.

Se till att du har ett bra stöd omkring dig! Det är alla nyblivna mammor värd att ha!



Gillade bilden! Den är uttrycksfull! :)

2011-09-19 @ 08:49:30
URL: http://www.lagomtnormativt.blogspot.com
Postat av: Marit

hej!

Någon tipsade mig om ditt nödrop. Jag är amningsrådgivare i Amningshjälpen och ska försöka komma med lite input.

Det är väldigt vanligt att man av oliak anlednignar börjar med tillägg och att tillägget sedan tar över mer och mer. Amningarna blir glesare och därmed minskar nyprodhuktionen av mjölk. för att vända på utvecklingen är det bra om du kan amma så mycket du bara orkar. När trycket i mjölkgånganra är som lägst (dvs när brösten är "tomma") är nybildnignen av mjölk som störst. Därför är det bra att amma tätt, tätt. Du kan amma på ena sidan, byta sida när han inte vill ha mer på den sidan, sen gå direkt itllbaka till första sidan igen. Ha honom mycket hud mot hud. Då sparar han energi gneom att han får häjlp att hålla värmen, du har brösten nära till hands när han visar att han vcill amma och kan lägga till honom direkt. Har du fått lära dig tidiga amningssignaler? Dvs att amma när han gapar, smackar med munnen, rör huvudet frma och tillbaka eller för händerna till munnen. Amma så fort du kan varje gång du ser den typen av signaler. Det kan itne bli för mycket, så¨länge du själv hänger med i svängarna.

ytterligare ett knep är att trycka ihop bröstet han ammar på när han klunkar i sig bra. Då ökat flödet och det hjälper dig att göra mer mjölk.

Försök samtidigt trappa ner tillägget i en takt som känns bra för er båda. Det kan vara 50 ml totalt mindre per dygn (alltså dygnamängden tilläg minus 50 ml), men det varierar mycket. en del kan gå snabbare fram, andra långsammare. Och vissa omöjliga dagar kan det bli bakslag.

man kan behöva lugn och ro och någon som stöttassr när man försöker öka upp amnginen-. Ibnland kan man vilja flytta in kylskåpet i sovrummeto ch stanna i sängen och bara amma. Jag vet inte hur livet i övrigt ser ut för er. Skriv gärna tillbaka och fråga mer. Lycka till med amningen.

2011-09-19 @ 09:07:25
URL: http://amningsbloggen.blogspot.com/
Postat av: Cassandra

Himla fint att du vill amma tycker jag! Tyvärr känns ju amningen idag lite "förbjuden" om du förstår vad jag menar. Att vid minsta lilla problem tar man till ersättning och det gör ju givetvis det svårare för amningen.

Att plutten inte riktigt vill amma kan ju bero på massor av saker. Det kan vara så att du har en kraftig utdrivningsreflex som bara kastar sig ner i halsen på honom, då blir det svårt för en liten bebis att äta ;) Om du lär dig att amma liggandes på sidan så hjälper det! Jag ammar nästan bara liggandes med min lilla, iallafall när jag är hemma :)



Om du vill får du jättegärna maila mig om du vill diskutera mer och få lite feedback!

Jag är i ungefär samma ålder som du och vågar också amma (till skillnad från många andra unga mammor). Jag har tänkt att helamma minst 6 månader och sen delamma till lillan är ungefär 2, som det ser ut nu iaf! :D



Du kan lägga till mig på facebook också, du ser hela mitt namn i mailen.



Jag hoppas det här löser sig för dig, Kämpa på! <3

2011-09-19 @ 10:19:41
Postat av: Anna, od Andulky

pepp pepp

hoppas det löser sig!!

2011-09-19 @ 11:00:25
URL: http://odandulky.blogspot.com/
Postat av: metamorphosis

Kan bara hålla med dig, amning är otroligt mysigt, och om man vill amma (enligt mig iaf) helt klart värd att jobba för att få den att fungera så bra som möjligt! <3



Om du inte redan har kontakt med amningshjälpen kan jag tipsa om att ta kontakt med ngn hjälpmamma där, för de har bra koll på vad man kan göra för att öka produktionen, tips hur man kan ge tillägg på sätt som stör amningen så lite som möjligt osv. Lycka till!

2011-09-19 @ 11:11:26
URL: http://metamorphosis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0