perfekt

tänkte att ni kan roa er med mitt tal jag höll i ettan, är ganksa nöjd med det, dock tror jag att jag ändrade lite men ungefär dett sa jag ;) Värt att tänka efter lite nu va?

Perfekt, vad är det? Kan man vara perfekt?

Jag blev nyfiken på vad perfekt egentligen betyder så jag slog upp det.

Perfekt: Bra på alla sätt, fulländad

Synonymerna för perfekt: Felfri, fulländad, idealisk, utan brister och utomordentlig.

 

Kan man vara bra på precis allt? Det tvivlar i alla fall jag på så jag slog upp ordet.

Allt: Oböjlig, kollektivt hela (mängden av)

Okeej, jag förstod nu, inte så mycket. Ordet allt låter luddigt och jag förstår fortfarande inte vad perfekt är.

 

Så varför inte slå upp ordet fulländad.

Fulländad: Perfekt

Synonymer: Färdig, fullständig.

 

Vem vill vara perfekt? Varför strävar vi efter det om man måste vara färdig, fulländad, felfri, bra på alla sätt, idealisk och fullständig.  Ja jag skulle inte vilja vara det, fast jag kan ju inte förneka att jag ofta strävar efter det. Om jag skulle träffa en perfekt människa skulle jag bli rädd. Vad är det som egentligen gör att vi vill vara perfekta, kanske är det för att vi då har en anledning att trycka ner oss själva: bara för att vi inte klarar av att vara perfekta.

 

Efter att jag slog upp alla ord och synonymerna till dessa så kan jag säga att jag fortfarande inte fått ett riktigt grepp om vad perfekt egentligen är, jag har inte fått det ”perfekta” svaret på vad perfekt är. Det kanske inte finns någon, ordet kanske bara finns för att vi ska kunna måla upp ett bättre liv än det vi har och längta efter det.

 

Jag är glad att jag inte förstår vad perfekt är, för nu kanske jag kan sluta sträva efter någonting som inte är, sluta må dåligt för att jag inte kan vara som något som inte är, perfekt.

 

Hur kan något som finns vara något som inte är?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0