vecka 14

Barnet

Fostret kan hicka. Kroppsdelarna är nu så tydliga att man till och med kan se vilket kön det har.

Fostret rör på sig i fostervattnet.

Mamma

Den trötthet du känt i början av graviditeten kan börja avta och du börjar känna dig piggare igen. Huden på magen tänjs ut. Hos många gravida kan en mörk strimma, kallad Linea nigra, synas mitt på magen. Den beror antagligen på hormonella förändringar och brukar oftast blekna bort när barnet är fött för att försvinna helt efter något år. Undvik att sola under graviditeten eftersom det är lätt att få pigmentfläckar.

Bröstvårtorna och området runtomkring bröstvårtorna kan bli mörkare. Din livmoder är nu ungefär lika stor som en grapefrukt. Är det andra eller tredje graviditeten kan du uppleva att magen är större än första gången. Uppdatera din familj hela tiden om hur du känner dig så de kan stötta och hjälpa dig.

Taget från vårdguiden.se


Kommentarer
Postat av: Betty

Stort grattis och all tycka till dig!

Jag finns om du behöver mig!

Kram<3

2010-11-30 @ 10:21:54
URL: http://tandpetarakademin.blogg.se/
Postat av: Anonym

Heej Ronja jag visste inte att du var gravid! :O

Men grattis va kul! men hur gammal e du?

2011-02-01 @ 19:44:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0